субота, 22 листопада 2014 р.

ВИМОВА ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ. УПОДІБНЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ.

ТЕМА. ВИМОВА ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ. УПОДІБНЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ. ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ З-(ЗІ-) С-

Мета: вивчити правила вимови та написання приголосних звуків, зокрема префіксів з-, с-; роз-, без-;
навчити виділяти й пояснювати орфограму; удосконалювати орфографічні навички;
розвивати логічне мислення, уміння виконувати творчі завдання;
виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного через словесні образи;
формувати навчальну, комунікативну, естетичну компетентності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок вивчення нового матеріалу з мультимедійною підтримкою.
Обладнання уроку:
  • підручник «Рідна мова» 5 клас; 
  • мультимедійна презентація; 
  • картки для творчого домашнього завдання. 

На екрані проектується слайд.

І. Організація класу

- Добрий день, любі п’ятикласники!
- Сьогодні наш урок незвичайний. На уроці присутні гості і ми привітаємо їх.
Учні повертаються до присутніх на уроці, вітаються
- Ми обов’язково доведемо шановним гостям, що за рік навчання у старшій школі ми навчилися працювати по-дорослому, поглибили знання, набуті в початковій школі, і ще більше переконалися, що сучасна людина повинна бути грамотною і висококультурною.
- А ще сучасна людина має бути кмітлива й розвинута. Отож, перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу, ми розв’яжемо кросворд і визначимо ключове слово теми уроку. Будьте уважні й активні!

ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань
1.
  1. Частина слова, що стоїть перед коренем. 
  2. Слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання або прохання і має закінчену думку. 
  3. На що кличе шкільний дзвінок після закінчення уроку? 
  4. Частина слова, що стоїть після кореня. 
  5. Змінна частина слова. 
  6. Спільна частина споріднених слів. 
  7. Частина слова без закінчення. 

Кожна правильна відповідь демонструється на екрані.
Крок за кроком відкривається ключове слово теми уроку.
- Отже, ключове слово «ПРЕФІКС».
Це слово і визначить тему уроку.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Демонструється слайд з темою уроку

- Допоможе нам опанувати тему уподібнення приголосних та правопису префіксів мудра сова. Вона закликає нас бути уважними, наполегливими, кмітливими, творчими.
- Мудра сова ставить перед нами такі завдання.
Демонструється слайд із завданнями уроку


IV. Пояснення нового матеріалу за слайдом,що демонструється на екрані
Після пояснення правопису префіксів з-, с- , демонструється слайд з правилом .
Мудра сова «пропонує» сполучення слів для кращого запам’ятовування букв, перед якими пишеться префікс с-.

Пояснення вчителя з використанням слайду


V.Закріпленя вивченого матеріалу
Робота з дошкою з використанням слайдового матеріалу



- Давайте ми з вами звернемось до підручника й розгорнемо його на сторінці 108.
- опрацювання теоретичного матеріалу(учень зачитує правило);
Виконання вправи 230, 231 (колективно)
учні по черзі виходять до дошки, записують виділені слова й коментують вивчену орфограму (розсипалась, розцвіла, безтурботний; зжати, зсадять, зламає).
- Отже, перед глухими та шиплячими у префіксах з-, роз-, без- у вимові звук [з] може наближатися до початкового приголосного кореня, але таке наближення відбувається лише в усному мовленні, на письмі у цих префіксах завжди пишемо літеру з-.

Фізкультхвилинка за допомогою мультимедійного матеріалу

- Розгорніть підручники виконаємо вправу .
3 учні працюють біля дошки, записуючи й коментуючи по два слова. Решта вправи учні виконують самостійно. Здійснюється перевірка.
Виконання творчого завдання за матеріалом слайда, що демонструється на екрані

Тестове завдання

V.Підведення підсумків уроку за допомогою слайдового матеріалу, що демонструється на дошці

- Отже, ми завершили наш урок. Любі п’ятикласники! Ви - молодці, гарно працювали. Хочу побажати вам не зупинятися на досягнутому, а впевнено крокувати далі і підкорювати вершини знань!!!


VІ. Домашнє завдання.
Творче завдання: описати пейзаж, використовуючи слова з префіксом з-, с- , роз-, без-.
На екрані проектуються пейзажі з прикладом.



1. Дерева звеселилися буйним весняним цвітом.

2. Маки сплелися у багряні вінки.

3. Зжовкле листя золотом вкрило дерева.

4. Дерева схилили свої віти під сніговим вбранням.

Немає коментарів:

Дописати коментар